2; Radeloos
1 zakelijke informatie
Auteur: Carry Slee
Titel: Radeloos;
Ondertitel:-
Verschenen in: 1999
Uitgever: Van Holkema & Warendorf
Bladzijden: 196 pagina’s (met tekst)
2 samenvatting
Paco’s vader heeft een bedrijf dat oude auto’s verkoopt, Paco komt daar zelf ook heel vaak om aan zijn oude Volkswagen busje te werken. Hij heeft hem helemaal in zijn eentje opgeknapt, Paco heeft een goede band met zijn vader en gaat op een dag met hem mee een oude auto ophalen in een andere garage, aan de andere kant van het land. Paco wil zijn telefoon niet mee nemen en de batterij van de telefoon van zijn vader is op. Dan gebeurd er iets verschrikkelijks; zijn vader krijgt een hart-aanval, Paco kan geen ambulance bellen, en stapt daardoor uit, en een vrachtwagen stopt. Er komt een ambulance, maar al snel blijkt dat het te laat is.
Daarna klust Paco niet meer aan zijn bus en wil hij ook geen dj meer zijn, zijn andere grote hobby. Ook zijn vriendin Floor maakt het uit, ze heeft hem gewoon gebruikt. Zelfs de website die hij samen met zijn vrienden maakt, kan hem niets meer schelen. Hij heeft een erg schuldgevoel en daardoor begint hij steeds meer en vaker bier te drinken.
En Yara heeft ook een probleem: ze probeert steeds dunner te worden omdat ze zichzelf te dik vindt. Sterre, de beste vriendin van Yara, ontdekt dat Yara bijna niks meer eet, dus vertelt ze dat aan de moeder van Yara. Yara’s moeder vindt dat zo erg en gaat met Yara over haar probleem praten. Yara belooft dat ze het nooit meer zou doen, en voortaan beter zal eten.
Op een dag krijgt Paco een schuldgevoel tegenover zijn vrienden, hij wil ze nog één keer helpen met de website en daarna gaat hij waar hij alleen kan zijn. Dan ziet hij Yara op de grond liggen in de school. Het gaat helemaal niet goed met haar, ze is bewusteloos. Als hij naar de lerarenkamer loopt om hulp te vragen, wordt hij weggestuurd omdat ze in een vergadering zitten.
Dan denkt hij aan de woorden van zijn vader: “Je mag alleen auto rijden als je daarmee een leven kan redden.” Paco denkt niet na en pakt de autosleutels van zijn leraar, meneer Sulders, uit de jas die op de gang hangt. Paco komt aan in het ziekenhuis en Yara word meteen geholpen. Meneer Sulders komt met de politie in het ziekenhuis en vraagt waarom zijn auto hier staat en waar zijn sleutels zijn gebleven. Plotseling staat Pieter Groen, een vriend van Paco’s moeder, die hij eigenlijk niet mag, achter hem en zegt dat hij Yara moest redden en dat hij daarom de auto heeft mee genomen. Ook zegt hij dat Paco er verder niets mee te maken heeft. Nadat Paco, Pieter heeft bedankt gaat hij nog even kijken bij Yara.
Als Paco de volgende dag weer op bezoek komt bij Yara, heeft zij iets geregeld met de dokter van haar. Ze gaan naar een dokter toe en die legt Paco uit dat hij zich niet schuldig moet voelen over de dood van zijn vader omdat niks hem meer had kunnen redden, zelfs niet als hij zijn telefoon bij zich had gehad.
In het ziekenhuis praat Paco met Yara, Yara vertelt Paco dat ze eigenlijk naar de kunstacademie wil, maar dat ze van haar moeder makelaar moet worden. Paco zegt dat ze met haar moeder moet praten. Als ze later weer op haar kamer ligt, komen Hafid, Sterre en Lucas langs om te vertellen dat ze de websitewedstrijd hebben gewonnen. Ze zijn allemaal erg enthousiast, maar het interesseert Yara allemaal niet zo veel. Ze heeft nog steeds niet met haar moeder gepraat. Maar als haar moeder en Paco later langskomen, vertelt ze het hele verhaal toch aan haar moeder en legt ze haar moeder uit wat ze precies wil. Haar moeder komt tot inzicht dat ze fout zat en geeft haar toestemming om naar de kunstacademie te gaan. Paco komt ’s avonds tijdens het bezoekuur nog een keer langs om gezellig met Yara te kletsen, ze komen erachter dat ze meer zijn dan alleen vrienden en ze krijgen verkering met elkaar.
3 over de auteur
Carry Slee is een schrijfster, met veel boeken voor tieners, en daar gaan deze dan ook over (de problemen die ze krijgen; over alcohol, drugs, een moeilijke thuissituatie etc.), waarvan ook weer een groot deel is verfilmd.
Naast boeken voor tieners, schrijft ze ook boeken voor jongere kinderen tot tien jaar, en ook schrijft ze de laatste tijd wel eens een boek voor volwassenen.
4 over het boek
1. 1 Op de kaft staat een meisje, gefotografeerd van mond tot heupen, die er onzeker bij staat, dit is waarschijnlijk Yara, die zichzelf te dik vindt, en daarom heel snel, heel veel afviel, wat erge gevolgen had.
2. Dit boek is aan niemand opgedragen
3. 2 De garage van de vader van Paco; daar kluste Paco vaak, en de garage heeft een belangrijke rol in het verhaal.
School; Hier zit iedereen op school.
Yara’s huis; daar woont Yara.
4. 3 Het verhaal is vanuit zowel Yara als Paco geschreven, ze hebben beide zo hun problemen, en je ziet eigenlijk twee verhalen (Yara en Paco), welke elkaar uiteindelijk echt vinden.
5. Het verhaal heeft een gesloten einde, alle problemen zijn opgelost, alles is goed gekomen en er zijn geen ‘vragen’ meer.
5 Leeservaringen
Onderwerp
1. Spreekt het onderwerp van het verhaal je aan of niet?
Het onderwerp spreekt me wel aan, het is spannend maar ook realistisch, en dat vind ik nou net leuk aan een boek (meestal).
2. Heeft het verhaal je nieuwe kanten van het onderwerp laten zien?
Ja het verhaal heeft mijn nieuwe kanten van het onderwerp laten zien. Ik kon me niet echt iets bij Yara’s situatie voorstellen, maar dat kan ik nu wel. (Paco’s ’’verhaal’’ kon ik me al iets bij voorstellen).
3. Is het onderwerp verassend uitgewerkt of behoorlijk voorspelbaar?
Om eerlijk te zijn, vond ik het verhaal toch wel heel voorspelbaar. Dat Yara toch verder ging met afvallen, en nog nét naar het ziekenhuis kon worden gebracht, was wel héél voorspelbaar.
4. Ben je door het verhaal aan het denken gezet?
Ja ik ben wel door het verhaal aan het denken gezet, namelijk hoe het voor iemand moet zijn als een van je ouders zo maar overlijd, en over iemand met anorexia (wat er nou eigenlijk precies gebeurd).
5. Is het uitgekomen wat je van tevoren van het verhaal verwachtte?
Ja er is wel van tevoren uitgekomen, beide problemen (Paco en Yara), zijn precies op de zelfde manier opgelost, als ik had verwacht.
6. Welke kanten van het onderwerp worden uitvoerig besproken en welke krijgen volgens jou te weining aandacht?
Alles heeft eigenlijk een goede ‘balans’.
2. Gebeurtenissen
1. Bevat het verhaal genoeg gebeurtenissen om je te blijven boeien?
Ja, er zijn genoeg gebeurtenissen in het verhaal (problemen), om je te blijven boeien.
2. Zijn de gebeurtenissen geloofwaardig en waarschijnlijk?
Ja de gebeurtenissen zijn geloofwaardig, omdat het allemaal echt kan gebeuren.
3. Zit er genoeg tempo in het verhaal of valt het af en toe stil?
Nee er zit genoeg tempo in.
4. Zijn de gebeurtenissen verrassend, origineel en ongewoon of juist voorspelbaar en bekend?
Ze waren voornamelijk voorspelbaar, maar er zaten ook heel veel verassende dingen in het verhaal.
5. Staan er in het verhaal gebeurtenissen die je graag zou willen meemaken? Welke gebeurtenissen vooral? Waarom juist die?
Vrijwel alles in het boek is een probleem; ik zou geen van die problemen willen hebben.
6. Zijn de gebeurtenissen herkenbaar?
Nee voor mij zijn de gebeurtenissen niet herkenbaar.
Personages
1. Kun je je goed verplaatsen in de problemen en gedachtewereld van de verhaalpersonen?
Mwa… eigenlijk niet, ik vond niet dat je echt in de problemen en gedachtewereld kwam, van Paco of Yara. (Dat viel eigenlijk heel erg tegen, ik heb ook al Afblijven gelezen, daar gebeurde dat veel meer)
2. Heeft het gedrag, een uitspraak of een gedachte van een van de personages je aan het denken gezet?
Ja de gedachten van Yara heeft mij aan het denken gezet: dat ze bij zichzelf niet kan zien, dat ze helemaal niet dik is.
3. Welke beslissingen die door de personages worden genomen vind jij vreemd of onbegrijpelijk?
Ik vind de beslissing van Yara onbegrijpelijk dat ze nog steeds doorgaat met afvallen terwijl haar vriendin Sterre en haar moeder haar allebei gewaarschuwd hebben.
4. Is de hoofdpersoon een held op wie je zou willen lijken? Wat spreekt je zo in hem aan?
Nee, er is eigenlijk niets dat me van hem aanspreekt.
5. Moet je zelf veel invullen over het innerlijk van de personages? Begrijp je ze goed of juist niet? Waar ligt het volgens jou aan?
Ik begrijp de personages wel goed. Dit komt omdat er veel wordt vertelt over wat ze denken.
6. Veranderen de personages door wat ze meemaken en is dat begrijpelijk en aannemelijk?
Ik vind dat de personages aan het eind van het verhaal wel verandert zijn en ze denken ook heel anders.
Bouw
1. Is het verhaal spannend opgebouwd? Wat maakt het wel of niet spannend?
Het verhaal is wel spannend, maar het is niet dat je denkt; wat gaat er nu gebeuren?. En dat je snel verder leest.
2. Zijn er meer verhaallijnen en zijn die goed met elkaar verbonden
Ja er zijn meer verhaallijnen. Namelijk de problemen van Yara en Paco die zich allebei apart afspelen. Maar die komen later bij elkaar, en worden goed verbonden.
3. Bevat het verhaal tijdsprongen en terugblikken die het verhaal interessanter of juist onnodig ingewikkeld maken?
Het verhaal heeft een paar terugblikken, als Paco bij Yara is, en denkt aan zijn vader, die eerder in het ziekenhuis was.
4. Vind je de gebeurtenissen logisch op elkaar lijken?
Ja ik vind de gebeurtenissen wel logisch op elkaar lijken.
5. Heeft het verhaal een ingewikkelde opbouw? Hoe komt dat?
Het verhaal heeft geen ingewikkelde opbouw, alles is makkelijk te begrijpen.
Taalgebruik
1. Zijn de zinnen makkelijk te lezen en bevat het verhaal weinig moeilijke woorden of juist niet?
Het hele verhaal is makkelijk te lezen.
2. Vind je het verhaal lastig of makkelijk om te lezen? Heeft het taalgebruik hier mee te maken?
Ik vind het verhaal wel makkelijk om te lezen. Het taalgebruik is eigenlijk simpel en bevat weinig moeilijke woorden.
3. Zitten er veel dialogen in het verhaal? Vind je dat plezierig of juist niet?
Die zitten er wel in, en zijn fijn om te lezen.
6 Verwerking opdracht
Vier nieuwe titels.
Veranderd
Deze titel vind ik bij het boek passen, omdat Paco heel erg is veranderd na de dood van zijn vader, en Yara die erg is veranderd door haar eetproblemen.
Problemen.
Paco en Yara krijgen het ene probleem na het andere, dus daarom vind ik deze simpele, maar nieuwsgierig makende titel wel bij het boek passen.
Vaderloos en anorexia.
Omdat hier twee van de hoofdgebeurtenissen van het verhaal in worden samengevat.
Laat je (niet) stoppen!.
Omdat je hierin eigenlijk twee zinnen uit kunt halen, namelijk; Laat je stoppen, omdat Yara echt moet stoppen met haar eetproblemen, omdat het anders heel ernstige gevolgen kan hebben. En; Laat je niet stoppen, omdat ondanks dat Paco zijn vader heeft verloren, hij niet moet stoppen met zijn hobby's (aan zijn auto sleutelen en DJ zijn), en zijn dromen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb